MCU Problem / Emmc fail - Wer hier hat das Problem?

Technische Probleme und deren Lösung...

Re: MCU Problem / Emmc fail - Wer hier hat das Problem?

von nikwest » 2. Dez 2019, 23:52

Ich habe schon die im Link beschriebenen Anzeichen eines fehlerhaften Speichers. Nach 4 Jahren und 1 Monat ... war klar...
Baut Tesla inzwischen auch die MCU2 ein, wie Elon auf Twitter angekündigt hat? Ansonsten würde ich auch gerne die Platine zum Speicheraustausch schicken. Ich würde dann auch das LTE Upgrade machen. Allerdings schaut der Ausbau der MCU nicht ganz einfach aus... aber von München ist es mir zu weit nach Endhoven... da muss ich dann wohl durch...
 
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Re: MCU Problem / Emmc fail - Wer hier hat das Problem?

von IBUZA » 3. Dez 2019, 08:04

nikwest hat geschrieben:Baut Tesla inzwischen auch die MCU2 ein, wie Elon auf Twitter angekündigt hat?
Nein noch nicht, es gibt auch keine offiziellen Ankündigungen zum Zeitplan. Nur Gerüchte zu den Kosten: "MCU-Upgrade wird 4000-5000 US$ kosten." Diese Info soll von einer Tesla-Mitarbeiterin stammen, die einem TMC-Forumsteilnehmer ein internes Memo zum Thema gezeigt haben soll.
Der Preis und der Zeitplan für das MCU Upgrade ist hier sicherlich on-topic, da er eine Entscheidungshilfe zum Thema eMMC Austausch sein dürfte. Weitere Diskussionen zum MCU Upgrade aber bitte im richtigen Thread.
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Re: MCU Problem / Emmc fail - Wer hier hat das Problem?

von nikwest » 3. Dez 2019, 08:16

Danke für die Info, das macht eine Reparatur doch deutlich attraktiver.
 
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Re: MCU Problem / Emmc fail - Wer hier hat das Problem?

von LuckyLuke » 3. Dez 2019, 08:46

Schleifer hat geschrieben:* Es ist aus dem TMC bekannt, das man mit MCU aber ohne Tegra-Board fahren kann. Kann man ohne Tegra-Board auch über 20% SoC AC oder DC laden? Mit defektem eMMC kann man das laut "Dazzler" nicht.

I have never tried this myself. But as far as I have read/heard you cannot charge over 20% with a broken emmc or missing tegra yes.

Schleifer hat geschrieben:* Du bietest auch ein LTE-Upgrade an. Ist die Baugruppe original Tesla oder Aftermarket?

Original Tesla 1054968-02-B - PCBA, EU LTE CONNECTIVITY, UBLOX GPS

Schleifer hat geschrieben:* Benötigt man eine neue Antenne?

No.

Schleifer hat geschrieben:* Funktioniert die originale SIM-Karte noch?

Newer (+- 2015) SIM cards should work on 4G already, but some older cards need replacement. I only do the modem swap when the car has external SIM, when the SIM is internal you should have the upgrade done by Tesla SeC/Ranger.

Schleifer hat geschrieben:* Wie lange dauert das Booten einer MCU mit nicht defektem eMMC?

I don't know exactly, I have never actually timed this, but maybe someone here can do this experiment.

P85D≠BH-Größe hat geschrieben:Seit dem LTE Upgrade habe ich kein 3G mehr, nur noch LTE oder E.

That is not normal, the new LTE modem should be able to fall back to 3G just fine. Works like this in my car, and many others. Maybe one of your antenna's is not connected properly?

Also: A new LTE/4G modem with old (3G) SIM card works just fine, but stays on the 3G network only of course.
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Re: MCU Problem / Emmc fail - Wer hier hat das Problem?

von geko » 3. Dez 2019, 10:10

@LuckyLuke: Thank you very much for your efforts! It could happen that I will need to come to Eindhoven. My Model X shows some indications for an eMMC death in near future: Display gets very hot often, reacts very slow/laggy, web browser does not open any website any more, speaker volume cannot be adjusted for some minutes, maps (not satellite) do not load any more although LTE connection ist good.

@all: Hat schon jemand einen MCU-Tausch bei Tesla erfolgreich bei der Allianz Anschlussversicherung abgerechnet?
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Re: MCU Problem / Emmc fail - Wer hier hat das Problem?

von dixi » 3. Dez 2019, 10:45

Hi LuckyLuke and thank you so much for your work and your explanations here in the board.
I have just another question.

Could you say something about the increasingly file size, the Croatian was talking about? If this fact is correct for my opinion it would make a lot of sense to replace the eMMC with a chip with 16 / 32 / 64 GB I think? But you wrote an 8 GB chip with higher industrial quality will solve the problem for car life time. And you don't recommend a chip with more than 8 GB.

Is that was the Croatian mentioned just a rumour or a fact?

Thank you once more and you got an email from me regarding the MCU disassembly instruction you was talking about.
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Re: MCU Problem / Emmc fail - Wer hier hat das Problem?

von odugael » 3. Dez 2019, 10:55

Meine MCU wurde letzte Woche getauscht und über die Allianz abgerechnet.
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Re: MCU Problem / Emmc fail - Wer hier hat das Problem?

von siggy » 3. Dez 2019, 11:27

Hat wieviel gekostet? Welche Version der MCU wurde eingebaut?
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Re: MCU Problem / Emmc fail - Wer hier hat das Problem?

von LuckyLuke » 3. Dez 2019, 11:28

dixi hat geschrieben:Hi LuckyLuke and thank you so much for your work and your explanations here in the board.
I have just another question.

Could you say something about the increasingly file size, the Croatian was talking about? If this fact is correct for my opinion it would make a lot of sense to replace the eMMC with a chip with 16 / 32 / 64 GB I think? But you wrote an 8 GB chip with higher industrial quality will solve the problem for car life time. And you don't recommend a chip with more than 8 GB.

Is that was the Croatian mentioned just a rumour or a fact?

Thank you once more and you got an email from me regarding the MCU disassembly instruction you was talking about.


He is correct in the fact that old firmwares were much smaller (started at around 300MB if I recall correctly), and these firmware files slowly grew to 1GB since late 2018. However: The partition size (and thus the maximum the firmware size can become) has always been fixed to 1GB.

This is how the partition table looks like on a MCU1:
mmcblk0p1 (1GB) : Firmware Bank A
mmcblk0p2 (1GB) : Firmware Bank B
mmcblk0p3 (128MB) : /var (this includes the unique key/certificate files, and some settings)
mmcblk0p4 (5,x GB) : /home (this holds all the cache, user profile settings, etc

Whenever an update downloads it downloads to the offline Firmware Bank, when that is done you get the yellow clock and "update ready" signal. Then when you install it it starts updating all the systems inside the car, switches the offline Firmware Bank to online and then it reboots to the new firmware.

Yes: the firmwares have become bigger, but Tesla will have to keep them at 1GB maximum because of the partition index.
No: putting in a bigger chip will not improve anything unless you want to root your car and add a extra partition for your Linux or hobby stuff ;) (which would be smarter to keep on USB drive for several reasons anyway).
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Re: MCU Problem / Emmc fail - Wer hier hat das Problem?

von odugael » 3. Dez 2019, 11:40

siggy hat geschrieben:Hat wieviel gekostet? Welche Version der MCU wurde eingebaut?


Gekostet hat es nichts (da Allianz). Ohne hätte es ca 2500 zuzüglich MwSt. gekostet. Teilenummer: 1045006-03-D
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