Tesla Quartalsbericht Q2/2013

Obige Pressemeldung:
ir.teslamotors.com/releasedetail … eID=777667

Hier ist der direkte Link zum Webcast:
ir.teslamotors.com/eventdetail.c … tid=132437

2:30 p.m. PDT ist 23:30 Uhr CEST.

Es wird spannend!
Die Aktien rutschen bereits um bis zu 7% runter…
Diesmal läuft es anders als bei der Offenlegung der ersten Quartalszahlen!

Was denkt ihr,hat elon musk wieder ein Ass im Ärmel?
Ich kann mich nämlich erinnern,gelesen zu haben das er mal sagte,erwürge zum hyperloop erst Informationen raus bringen,wenn Tesla gewinn fährt.
Er hat ja letzten Monat versprochen Infos zum hyperloop im August Preis zu geben…
Evntl ist das ein Zeichen,oder ich hab es falsch verstanden :smiley:

Ich poste das hier bewusst nicht im TSLA-Thread. Jeder ist für sich selbst verantwortlich und niemand sollte Aufgrund einer vermeintlichen Empfehlung von mir Geld investieren. Aber wenn jemand meine Meinung hören will: Der Quartalsbericht wird der Knaller und nächste Woche gibt es ein Kursfeuerwerk! :slight_smile: Die Analysten haben noch eingepreist, dass die Umsätze gegenüber Q1 sinken, weil in Q2 eine große Zahl bereits produzierter Fahrzeuge auf dem Weg nach Europa sein sollte. Ich denke, wir können mit ziemlicher Sicherheit sagen, dass das nicht eingetreten ist und alle in Q2 produzierten Autos umgehend in USA und Kanada abgesetzt wurden – eine offizielle Bestätigung dafür gibt es aber nicht. Dazu kommt, dass heute (so ein Zufall!) erfolgreich die ersten Model S in Europa ihre Käufer gefunden haben. Außerdem will Elon Musk ja bekanntermaßen die ganze Branche umkrempeln; dazu muss er den etablierten Playern nicht nur zeigen, dass es möglich ist, ein E-Auto zu bauen, das dann auch gekauft wird – sondern dass es auch sehr profitabel ist. Um seine große Mission voranzutreiben, braucht er einen Kracher. Nach allem, was wir in der Vergangenheit über Elon gelernt haben, gehe ich fest davon aus, dass er diesen Kracher über die vergangenen 6 bis 9 Monate hinweg sorgfältig vorbereitet hat und heute Abend zünden wird… :mrgreen:

Viel Spekulation, natürlich, aber macht ja Spaß. Wer mehr lesen will, ich fand diesen Thread auf TMC ganz erhellend (allerdings auf Englisch, und laaaang):
teslamotorsclub.com/showthre … gs-Preview

Ich glaube nicht, dass der TSLA Investors Call die richtige Gelegenheit ist, um über Hyperloop zu sprechen. Es wird auch keine Zeit dafür sein, weil es genug andere Themen gibt: Auslieferung in Europa, Preiserhöhungen in den USA, Entwicklung Model X und Model S AWD – mal gucken, was den Analysten noch an Fragen einfällt.

Volker,ich bin deiner Meinung! :slight_smile:
Also ich habe jetzt auch nicht gemeint das er heute Nacht was zum hyperloop sagt,ich glaube er hatte irgendwas von Ende August erzählt!

Der Shareholder Letter ist da:
Q2_2013_Tesla_Motors_Shareholder_Letter.pdf (625 KB)

Ich versuche mal wieder ein kleines „live Blog“… Zwischen all den guten Nachrichten im Shareholder Letter fand ich folgende Zahlen besonders interessant, die wir sonst immer nur raten konnten:

  • Over 13,000 Model S customer vehicles are now on North American roads and have logged nearly 60 million miles.
  • In Norway alone, we expect to deliver almost 800 vehicles this year based on current orders. Orders from Europe have grown every month since February. If demonstrated demand in North America and Europe is matched by similar demand in Asia, annualized sales for Model S could exceed 40,000 units per year by late 2014.

Conference call beginnt:

  • Confident to achieve 25% automotive gross margin in Q4, because the improvements that are needed have to be in place in advance, so there is good visibility into how likely it is to get to 25%.
  • Hard at work on Model X, deliver small number of units end of 2014, volume production 2015. Elon spends a lot of time personally with the Model X to get all the details right. It will be better than the prototypes that have been shown.
  • Model X will likely be top priority for management beginning Q4 in terms of „Elon time“.
  • Model S right-hand drive in spring 2013.
  • Gen III: „We start exceeding the entire laptop industry“ in terms of number of battery cells produced. „There’s a huge amount of work but no miracles required“ to get to Gen III.
  • „I kinda shot myself in the foot by even mentioning hyperloop“ (because he is completely occupied with Tesla and SpaceX anyway). Elon will publish quite a detailed design on Monday (Aug 12) with intention to open-source. If nothing happens in a couple of years, Tesla may go into the hyperloop business, but we should not expect it. Elon has no intention of executing in that project and hopes that other people will pick up on his ideas and make them come real.
  • Tesla is not demand constrained, but supply constrained. Bottlenecks are mostly in supply chain, not production. 90% of suppliers can scale up, 5% have some difficulties scaling up, 4% have great difficulties, and 1% just can’t. Since you cannot sell a 99% complete car, this is a serious constraint. Some suppliers need to be switched out or taken in-house.
  • „We strive to become demand-constraint, not supply constraint.“
  • BMW i3: „I’m glad that BMW is bringing an electric car to the market, it’s cool. I think there’s room to improve and I hope they do.“ (laughter in the audience…)
  • Gen III: $35k price point excluding subsidies/tax rebate. Sticking with the 18650 battery cell format b/c that’s the best format in terms of cost/manufacturing efficiency. Thousands of small cells vs. a smaller number of bigger cells also has advantages for life and reliability of the pack.
  • We are not currently trying to push demand beyond 20k annualized (b/c production cannot keep up), but there is probably more potential in North America.
  • Also in Europe we do not push sales very hard, we need to get service into place and make sure that the customers we have are happy. Demand for premium sedans in general is actually higher in Europe than in North America. Projection for Model S is that Europe should at least be half as good as North America, and Asia including China may add about the same, which comes out at ~40k units p.a. total.
  • Hope to become demand-constraint by the end of 2014, i.e., scale up production and resolve all supply chain bottle necks until then.
  • US price increase/additional options too recent to comment on effects.
  • Future batteries: We’re not planning to make a significant technology change on the cell level. We’re making a couple of improvements on the pack level.
  • Max output for Fremont plant projected at 500k units p.a.
  • Tilburg plant capacity: That’s not going to be in any way a limitation in our progress. It’s a final assembly plant with no external dependencies (suppliers).
  • Order rate out of China: The world’s biggest market for premium sedans. Store in Beijing will open later this year. Currently trying to understand the Chinese market, some modification needed, e.g., shifting from a „driver’s car w/ family back seat“ to an „executive back seat car“.
  • Who do you think you’re grabbing share from? 10% of Model S buyers come from the Prius, then E-Class, Leaf, BMW 5, 4% Honda Odyssey, 4% VW Jetta, 3% Honda Civic… quite a broad range.
  • Tesla policy is trying to make the same amount/margin per car in every market. Trying to be transparent about pricing: US price + transport + import taxes + exchange rate margin… arrives at price for any given country.
  • Urban dwellers: Get more public charging infrastructure established in the streets for street parking. Load-leveling solutions for apartment buildings. Currently not high on the list b/c there is more demand than supply anyway, but will become important questions later on to further broaden the customer base.

Steht zwar nicht im Quartalsbericht, aber ist für uns Franken interessant:
Nürnberg soll ein Servicecenter bekommen.